SEO en SEA; betekenis en verschillen uitgelegd
Dit artikel gaat over SEO en SEA. Wat houden die twee afkortingen in en wat zijn de onderlinge verschillen. We zullen ons hier met name richten op de Google zoekmachine.
Doelstelling van SEO en SEA
In de volgende paragrafen gaan we in meer detail in op SEO en SEA. Ze zijn beide onderdeel van wat wordt aangeduid met zoekmachinemarketing. Het doel is in beide gevallen dat je website meer wordt bezocht. Er zijn echter ook duidelijk verschillen tussen de twee.
SEO
SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. Het gaat er bij SEO om je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te laten eindigen. SEO richt zich op je website als zodanig en linking voor SEO. Een van de aspecten is, dat je je website zo informatief, relevant en toegankelijk mogelijk maakt. Als bijvoorbeeld een product te koop wordt aangeboden, dan dient er zoveel mogelijk relevante informatie over het product te worden gegeven. Een tweede aspect zijn de zoekwoorden. Beeld je in met welke zoekwoorden iemand jouw product(en) zou kunnen zoeken. Die zoekwoorden dienen terug te komen in je websitetekst. Een derde aspect is linking voor SEO. Dat betekent dat er op andere websites links naar die jouw worden geplaatst. Een vierde aspect is de structuur van je website. In de code moeten de diverse HTML elementen op een goede manier te worden gebruikt.
SEA
SEO staat voor Search Engine Advertising oftewel in het Nederlands zoekmachine-adverteren. Het woord adverteren duidt al aan dat we met SEA kosten maken. SEA richt niet op de inhoud en structuur van je website. Wellicht dat je voor linking voor SEO de eigenaren van de andere websites moet betalen, maar dat zijn geen advertenties. Bij SEA koop je bij Google advertentieruimte. Advertenties komen dan bij zoekresultaten te staan. Het gaat hier te ver om in te gaan op alle mogelijkheden. Ook als de SEO-aspecten van je website niet goed zijn, kan je via advertenties toch verkeer naar je website genereren.